Ukazał się kolejny zeszyt czasopisma Sylwan (10/2024)
Opublikowano: 21.11.2024

W tym zeszycie zamieszczono następujące artykuły:

  1. Potencjał techniczny firm sektora usług leśnych w Polsce na przykładzie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile
  2. Potrzeby wybranych grup społecznych w odniesieniu do lasów na terenie Konurbacji Górnośląskiej
  3. Wpływ zmian klimatycznych na wilgotność gleby w strefie korzeniowej w dwóch polskich miastach
  4. Wpływ aktywności turystycznej na wykorzystanie przestrzeni przez jeleniowate w Bieszczadach (Polska)
  5. Chamaecytisus ruthenicus jako wskaźnik właściwości glebowych i społeczności grzybów ektomykoryzowych gleb piaszczystych
Bezpośredni link do zeszytu nr 10/2024



List otwarty środowiska naukowego w sprawie gospodarki i ochrony przyrody w polskich lasach
Opublikowano: 18.11.2024

Warszawa, dnia 18.11.2024 r.
 
Szanowni Państwo,
Koleżanki i Koledzy z Polskiego Towarzystwa Leśnego,
Przyjaciele polskich lasów,
 
wśród naukowców zrzeszonych w Polskim Towarzystwie Leśnym (PTL) powstała inicjatywa wystosowania „Listu otwartego środowiska naukowego w sprawie gospodarki i ochrony przyrody w polskich lasach”.
    
List ten nie jest stanowiskiem politycznym, ale merytoryczną oceną sposobu proponowanych i wdrażanych zmian przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, bez klarownych zasad funkcjonowania, finansowania oraz prowadzenia czynności ochronnych na obszarach leśnych.

Osoby ze świata nauki, które podzielają zaniepokojenie członków PTL zaistniałą sytuacją, prosimy o podpisanie „Listu otwartego” i jego rozpropagowanie.

Podpisanie "Listu otwartego" następuje poprzez wysłanie e-maila na adres biuro@ptl.pl z danymi:
  • nazwisko, imię, stopień lub tytuł naukowy, jednostka;
  • zdaniem - Podpisuję „List otwarty środowiska naukowego w sprawie gospodarki i ochrony przyrody w polskich lasach” zamieszczony na stronie PTL w dniu 18 listopada 2024 roku.
Jeżeli to możliwe prosimy o przesłanie e-maila z adresu Państwa jednostki. Na podpisy czekamy do piątku 10.01.2025 r. do godz. 24.00. „List otwarty” zostanie wysłany do najwyższych władz państwowych i resortowych, a osoby, które go podpiszą, będą uszeregowane w kolejności alfabetycznej.
 
Dziękujemy za wsparcie,
 
Wiceprzewodniczący ZG PTL:
Prof. dr hab. Dariusz J. Gwiazdowicz
Dr inż. Jan Łukaszewicz
 



Ukazał się kolejny zeszyt czasopisma Sylwan (9/2024)
Opublikowano: 25.10.2024


W tym zeszycie zamieszczono następujące artykuły:

  1. Mechaniczna pielęgnacja młodych drzewostanów dębowych założonych metodą szeroko rozstawionych rzędów. Część 1. Wpływ na regenerację i wzrost gatunków domieszkowych.
  2. Mechaniczna pielęgnacja młodych drzewostanów dębowych założonych metodą szeroko rozstawionych rzędów. Część 2. Wpływ na wzrost i jakość dębu.
  3. Nabywanie nieruchomości leśnych przez nadleśnictwa Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu w świetle obowiązujących uregulowań prawnych.
  4. Ocena zastosowania chlorku sodu w zwalczaniu inwazyjnej czeremchy amerykańskiej Prunus serotina Ehrh.
  5. Preferencje społeczne w zakresie finansowania rekreacyjnych usług ekosystemowych w lasach na przykładzie LKP „Lasy Janowskie”.
Bezpośredni link do zeszytu nr 9/2024



Ukazał się kolejny zeszyt czasopisma Sylwan (8/2024)
Opublikowano: 25.09.2024


W tym zeszycie zamieszczono następujące artykuły:

  1. Rola i znaczenie kulturowych usług ekosystemowych w opinii użytkowników lasów aglomeracji warszawskiej.
  2. Wpływ wybranych czynników ekologicznych na rozwój geofitów lasów Yenice w rezerwatach Citdere i Kavakli w Turcji.
  3. Wpływ fosforynów jako stymulatorów zdrowotności 60−letnich dębów szypułkowych Quercus robur L. w południowo−zachodniej Polsce
  4. Znaczenie motywatorów pozapłacowych w motywowaniu pracowników nadleśnictwa.
  5. Wpływ pożarów lasu na glebę: oddziaływanie na składniki biotyczne i abiotyczne.



Stanowisko Polskiego Towarzystwa Leśnego dotyczące aktualnych problemów rozwojowych leśnictwa
Opublikowano: 16.09.2024

Stanowisko
Polskiego Towarzystwa Leśnego

dotyczące aktualnych problemów rozwojowych leśnictwa, wypracowane na 123. Zjeździe PTL w Nałęczowie
w dniach 4 - 7 września 2024 r.
 
Członkowie Polskiego Towarzystwa Leśnego, uczestnicy 123 Zjazdu uważają, że dotychczasowe, radykalne próby reformowania zasad gospodarowania  wielkim majątkiem narodowym, jakim są polskie lasy, nie są  przygotowane merytorycznie, nie mają jasno wyznaczonego celu i nie są oparte o naukowe podstawy, analizę potrzeb a także skutków przyrodniczych, gospodarczych i społecznych.  Uważamy, że podstawą zmian w misji i celach leśnictwa w Polsce i sposobach ich osiągania winna być nowa Polityka Leśna Państwa, Narodowy Program Leśny a w następnej kolejności znowelizowana Ustawa o lasach. Zważywszy na to, że lasy państwowe są własnością całego narodu, dokumenty te powinny być poprzedzone ogólnonarodową dyskusją, opracowane przy udziale wszystkich interesariuszy, rządowych i pozarządowych, i być podstawą do ewolucyjnej i oczekiwanej reformy leśnictwa.

POBIERZ ORYGINALNY DOKUMENT


W Polsce istnieje potrzeba utworzenia nowych i powiększania istniejących obszarów chronionych. Cele i zasady tego procesu  winna wyznaczać Polityka Leśna Państwa, zbudowana przy uwzględnieniu przesłanek przyrodniczych, gospodarczych i społecznych. Rozszerzanie różnego typu obszarów chronionych i tworzenie nowych, wyłączonych z działalności gospodarczej, nie powinno być efektem doraźnych decyzji politycznych czy efektem działań nie ponoszących w tym względzie odpowiedzialności grup nacisku. Realizacja politycznej decyzji (objęcia ochroną), wyłączenia z użytkowania 20% polskich lasów powinna być poprzedzona wypracowanymi kryteriami przy uwzględnieniu ryzyk, które za sobą niesie. Ważną rolę w tym procesie odgrywać winny samorządy wszystkich szczebli.
 
Produkcyjna funkcja lasów jest równie istotna jak funkcje środowiskowe i społeczne. Jej ostatnio forsowana marginalizacja niesie za sobą zagrożenia społeczne, gospodarcze jak i środowiskowe. Drewno, produkowane i pozyskiwane w  lasach państwowych w racjonalny dla środowiska sposób i w określonych ilościach, jest  jedynym odtwarzalnym, ekologicznym surowcem i warunkiem cywilizacyjnego rozwoju. Uważamy, że powinno być uznane za surowiec strategiczny.  
 
Lasy państwowe, stanowiące  własność Narodu,  z uwagi na specyfikę długookresowości trwania i funkcjonowania ekosystemów leśnych powinny być oddzielone od bieżącej polityki. Upolitycznienie, czy upartyjnienie kadr i nieprawidłowości w zarządzaniu majątkiem Skarbu Państwa, szczególnie na przestrzeni ostatnich lat, przybrało bowiem bardzo niekorzystny i niezgodny z obowiązującym prawem  charakter. Wynika to m. in.  z braku systemowych i utrwalonych prawem  rozwiązań w zakresie polityki personalnej Lasów Państwowych. Kadra zarządzająca lasami państwowymi powinna być niezależna od zmieniających się układów politycznych i wyłaniana w oparciu o jasne kryteria merytoryczne.
 
Uważamy, że zaproponowana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w projekcie nowelizacji Ustawy o lasach Rada Lasów nie spełnia ani potrzeb ani oczekiwań. Nad Lasami Państwowymi powinien być ustanowiony nadzór z udziałem zarówno przedstawicieli Państwa jak i  społeczeństwa, niezależny  od cykli i kadencji politycznych oraz posiadający odpowiednie uprawnienia decyzyjne i nadzorcze.
 
Plany urządzenia lasu stanowiły i stanowić powinny podstawę prowadzenia gospodarki leśnej. Nieodzowny i realny udział społeczeństwa przy jego tworzeniu powinien mieć ustawowe ramy czasowe jak i uwzględniać zakres odpowiedzialności. Zaproponowane zmiany w projekcie zmian do Ustawy o lasach zdecydowanie wykraczają  poza wdrożenie wyroku TSUE i mogą prowadzić do anarchizacji procesu planowania ze wszystkimi gospodarczymi i społecznymi konsekwencjami. Widzimy potrzebę wzmocnienia funkcji przyrodniczych i społecznych, ale powinno ono być poprzedzone zdiagnozowaniem obszarów leśnych o dominujących funkcjach, np. poprzez wyznaczenie  tzw. leśnych obszarach funkcjonalnych.
 
Wielkim dorobkiem polskiego leśnictwa, usankcjonowanym ustawowo, jest zasada samofinansowania Lasów Państwowych, a także Fundusz Leśny tworzony z odpisów od sprzedaży drewna. Te systemowe rozwiązania  zapewniły środki nie tylko na odtwarzanie lasów po licznych klęskach biotycznych i abiotycznych, ale były również gwarantem niezbędnych nakładów na ochronę i hodowlę lasów oraz rozwój. Wykorzystywanie w ostatnich latach środków Funduszu Leśnego niezgodnie z zapisami ustawy o lasach było nadużyciem.
 
Lasy Państwowe w swojej 100. letniej historii odniosły niekwestionowany sukces: doprowadziły do wzrostu lesistości kraju o 30% i czterokrotnego wzrostu masy zasobów drewna na pniu, przy jednoczesnym zachowaniu i pomnożeniu ich ogromnej wartości przyrodniczej. Oprócz funkcji ochronnych, lasy państwowe dostarczyły tylko w okresie po II wojnie światowej 2 mld m3 drewna, nie uszczuplając zasobów leśnych, a uczestnicząc przy tym w budowaniu podstaw krajowego przemysłu drzewnego, który tworzy dziś ponad 400 tys. miejsc pracy, ma prawie 7% udziału w krajowym PKB i jest potentatem na rynku europejskim.
 
Obchodzony w tym roku jubileusz 100 lat istnienia Lasów Państwowych powinien być impulsem do rozpoczęcia prac nad doskonaleniem i reformą tej instytucji. Rosnące koszty pracy w połączeniu z proponowanymi ograniczeniami w pozyskaniu drewna w perspektywie czasu doprowadzą do problemów finansowych. Dlatego w obecnym i dalekosiężnym interesie państwa i przyszłych pokoleń powinna powstać strategia ich rozwoju, która zawierać powinna wizję Lasów w kolejnych dekadach z uwzględnieniem skutków zmian globalnych, w tym klimatycznych (termicznych i hydrologicznych).
 
W pełni i stanowczo podtrzymujemy argumenty wyrażone w  stanowisku PTL z 28 lutego br. „… w sprawie dokonywanych i planowanych zmian w funkcjach lasów na obszarach zarządzanych przez LP”. Uważamy, że wypracowany w oparciu o wieloletnia wiedzę i doświadczenie model wielofunkcyjnej gospodarki leśnej powinien być nadal stosowany i stale doskonalony. Uwzględniać powinien zarówno postęp wiedzy, zmieniające się uwarunkowania klimatyczne jak i oczekiwania społeczne. Lasy Państwowe dysponują bardzo dobrze wykształconą kadrą do realizacji tych zadań. Deprecjonowanie ich kompetencji przez środowiska aktywistów klimatycznych i ruchy ekologiczne, kreowanie wizerunku „leśnika z piłą,” nie odpowiada prawdzie i jest głęboko krzywdzące i nieodpowiedzialne. Stanowczo sprzeciwiamy się takim niemoralnym działaniom. Narzucane kierunki reformowania leśnictwa,  pozostają w sprzeczności z  doświadczeniem, dorobkiem nauki, stanem zasobów leśnych, ekonomią, przepisami prawa i często z logiką. Powoduje to głęboką frustrację, utratę motywacji, zaangażowania, kreatywności i zapału kadr leśnych.

123 Zjazd Polskiego Towarzystwa Leśnego,
Nałęczów, 07.09.2024 r.
 
Do wiadomości:
  1. Pan Andrzej Duda, Prezydent RP
  2. Pan Donald Tusk, Prezes Rady Ministrów RP
  3. Pani Poseł Urszula Pasławska, Przewodnicząca Sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
  4. Pan Senator Stanisław Gawłowski, Przewodniczący Senackiej Komisji Klimatu i Środowiska
  5. Pani Paulina Hennig-Kloska, Minister Klimatu i Środowiska
  6. Pan Krzysztof Paszyk, Minister Rozwoju i Technologii
  7. Pan Czesław Siekierski, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  8. Pan Witold Koss, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych
  9. Wydział II Nauk ​Biologicznych i Rolniczych Polskiej Akademii Nauk
  10. Komisja Nauk Rolniczych, Leśnych i Weterynaryjnych Polskiej Akademii Umiejętności
  11. Wydział Leśny Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego
  12. Wydział Leśny Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie
  13. Wydział Leśny Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
  14. Instytut Badawczy Leśnictwa
  15. Związek Leśników Polskich w RP
  16. Krajowy Sekretariat Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska i Leśnictwa NSZZ „Solidarność”
  17. Krajowa Sekcja Leśnictwa NZSS  „Solidarność”
  18. Krajowy Sekretariat Budownictwa, Drzewiarzy i Ochrony Środowiska  NSZZ „Solidarność” -80
  19. Związek Zawodowy Pracowników Technicznych Leśnictwa
  20. Pan Eugeniusz Grzeszczak, Przewodniczący Polskiego Związku Łowieckiego
  21. Zarząd Główny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa
  22. Ruch Obrony Lasów Polskich 
  23. Towarzystwo Przyjaciół Lasu
  24. Liga Ochrony Przyrody
  25. Stowarzyszenie Leśników i Właścicieli Lasów
  26. Centrum Strategii Środowiskowych 
  27. Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego
  28. Polski Związek Pracodawców Leśnych
  29. Inne organizacje i instytucje związane z leśnictwem, ochroną przyrody, ochroną środowiska
  30. Media